15 augusti 2011

Biff, klyftpotatis och vitlöksfraiche

Bjuder på ett gott recept som jag knåpade ihop en helt vanlig måndagkväll!

4 portioner

Klyftpotatis
potatis (ca 1kg)
olivolja
salt, peppar, grillkrydda

Biffar
400 g färs (nöt eller bland)
1-2 gula lökar
1 ägg
ströbröd
soja (ger färg och lite "rökig" smak på biffarna)
salt, peppar
smör till stekning

Vitlöksfraiche
creme fraiche
vitlök

Tillbehör
En god blandsallad. Fetaost!

GÖR SÅ HÄR:
Klyftpotatis: Sätt ugnen på 200 grader. Skölj potatisen, klyfta den och torka av med hushållspapper. Häll lite olivolja i botten på en ugnsform och lägg i potatisen. Krydda med salt och peppar, gärna lie grillkrydda (ta lite kryddor DU gillar!). Rör runt i formen så att alla potatis får krydda och olja på sig. Sätt in i mitten av ugnen i ca 40 min, när potatisen är "halv mjuk" slå på grillen i ca 5 min (blir krispigt!).


Biffar: När potatisen står i ugnen gör du biffarna. Hacka löken och stek i lite smör så att den blir mjuk. Bland färs, lök, ägg, ströbröd, soja och kryddor ordentligt. Forma till 4 stora biffar. När potatisen står på "grillning" så kan du börja att steka biffarna på medelvärme 4-5 min/sida.


Vitlöksfraiche: Blanda creme fraiche med pressad vitlök. Jag tycker att det är gott med 1 klyfta/dl fraiche.

Går bra som matlåda!

Smaklig måltid! 

4 kommentarer:

  1. MUMS vad hungrig jag blev! :p

    Jäklans vilket snyggt typsnitt i headern - love it!

    Sv: Ja det är verkligen perfekt! Sweeeet pris! Det enda tråkiga är att vi bor i Kalmar! Min pappa bor 30 min från Skavsta, då slipper man ju reskostnaden upp till Skavsta när man ska iväg - avis på honom! :p
    Vi behöver peppa varandra bruden! :)

    Nu blev jag inspirerad att kolla efter en härlig (billig) weekend någonstans utomlands! Några tips?
    Kram

    SvaraRadera
  2. Oj, recept.. jag gör alltid mina egna recept! ;p

    Men ungefär såhär:

    2 chorizokorvar
    1½ dl creme fraiche
    ½ dl mjölk
    ½ paprika
    1 gul lök
    2 msk Sweetchilisås
    2 msk Ketchup
    Peppar, salt, en gnutta curry!

    Steka allting som ska stekas och sen hälla på allt flytande, låt puttra några minuter! KLART! :)

    SvaraRadera