3 juli 2011

Hemgjord osötad müsli!

Igår gjordes egen müsli hemma, första gången jag gör det själv! 
Tycker att det blev gott, testa gärna du också!

Hemgjord osötad müsli
Ca 20 portioner (½ dl per portion)

Ingredienser: 
Müslibas:
6 dl havregryn
4 dl rågflingor
1 dl krossade linfrön
1 dl solrosfrön (osaltade)
1,5 dl vatten
3 msk olja

Valfritt: 
Nötter (t.ex. hasselnötter, mandlar)
Russin
2 msk honung
1 msk kanel

Tillagning
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Blanda havregryn, rågflingor, linfrön och solroskärnor i en stor bunke.
3. Blanda vatten och olja i en bunke (även honung och kanel om så önskas). Häll försiktigt ner vatten/olje-blandningen i grynen. 
4. Spid ut blandningen på en plåt med bakplåtspapper. 
5. Sätt in i ugnen i ca 30 min, blanda om var 10:e minut. 
6. Låt svalna, lägg i en fin burk! 

Detta är müslibasen, och den går att variera! Jag gjorde utan honung och kanel, en osötad variant. Jag har också valt att ha hackade hasselnötter i en separat burk, så det strör jag på när jag vill ha det. Likaså med russin. Detta går dock bra att blanda i müslibasen!

Per portion tar jag ½ dl av müslibasen (ca115kcal) + lite hasselnötter och russin. Gott!

Hoppas det smakar!



4 kommentarer:

  1. Mums!! Lät supergott :)

    SvaraRadera
  2. Jag börjar lära mig att äta müsli nuförtiden! Den där verkar jättegod!
    Här i svärmors skafferi hittade jag en burk med blandade grejjer, jag antar att hon använder det som müsli, hehe. Den innehåller linfrön, sesamfrön och solroskärnor. Kanske är det även krossade linfrön i? Eller jag vet inte, nåt kross är det av nåt slag i alla fall. Himlans gott på jordgubbsyoghurt är det :)

    Well, du frågade hur det går med steg och räknare för länge sedan, men jag har inte kollat varken mail eller blogg på jättelänge, så mitt svar kommer inte förrän nu: Jo! Det går hur bra som helst! Räknaren är jättefin, smidig och verkar mäta precis som den ska! Så länge jag kommer ihåg att ta med den redan på morgonen så ser jag att jag kommer upp i 2-3000 steg hemma i lägenheten (utan att gå utanför dörren alls!) och om jag tar en halvtimmes promenad så kommer jag rätt lätt upp i 3000 steg till. Känns skönt att veta att jag inte är så stillasittande som jag trodde! :D

    SvaraRadera
  3. Hur gör man när man ska kommentera inlägg som ingen annan kommenterat? Verkar inte fungera, iaf inte för mig :(

    SvaraRadera
  4. Hur går det för dig? Hur gick det på vägningen häromdagen?

    Jag hoppas att du bara är ute och njuter av sommaren och att det är därför du inte uppdaterat!
    Kram :)

    SvaraRadera